پیشنهاد کردن ایران تصادف اعتراف تحقیقات

پیشنهاد کردن: ایران تصادف اعتراف تحقیقات شکایت کردن اخبار حوادث

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی از طریق دکتر الهام به احمدی‌نژاد پیغام دادیم که انصراف دهد/ ، کدخدایی

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، قبل از اعلام اسامی نامزدها از طریق غلامحسین الهام پیغام دادیم که احمدی‌نژاد از حضور در ان

از طریق دکتر الهام به احمدی‌نژاد پیغام دادیم که انصراف دهد/ ، کدخدایی

کدخدایی: از طریق دکتر الهام به احمدی نژاد پیغام دادیم که انصراف دهد/

عبارات مهم : قانون

کدخدایی:

از طریق دکتر الهام به احمدی نژاد پیغام دادیم که انصراف دهد/ نظر شورای نگهبان راجع به آیت الله هاشمی قبل از حضور وزیر اطلاعات وقت گرفته شده است بود

از طریق دکتر الهام به احمدی‌نژاد پیغام دادیم که انصراف دهد/ ، کدخدایی

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، قبل از اعلام اسامی نامزدها از طریق غلامحسین الهام پیغام دادیم که احمدی نژاد از حضور در انتخابات انصراف دهد.

به گزارش ایلنا، مهمان این هفته برنامه «دستخط» یکی از حقوقدانان برجسته کشور بود که سال ها در راس سخنگویی یکی از نهادهای قانونی کشور حضور دارد. به خصوص در فصول انتخابات وی را در عرصه رسانه ها زیاد می بینیم و گفته ها و ناگفته های زیادی از ایام انتخابات دارد.

مهمان این قسمت برنامه دستخط عباسعلی کدخدائی، سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی بود.

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، قبل از اعلام اسامی نامزدها از طریق غلامحسین الهام پیغام دادیم که احمدی‌نژاد از حضور در ان

متن گفت و گوی کدخدایی با دستخط به شرح ذیل است:

س: تقریبا دو الی سه ماهی از فشار انتخابات می گذرد. انتخابات اردیبهشت را شروع کنیم؛ فضاهای انتخاباتی زیادی را تجربه کردید. انتخابات اردیبهشت که گذشت با چه انتخاباتی شبیه بود؟

کدخدایی: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، یک کنش اجتماعی و سیاسی است که مردم با شور و اشتیاق خود پای صندوق های رای می آیند. شور و احساساتی که در کشور عزیزمان ایران داریم به جرات می توان گفت در جای دیگر نداریم. به همین خاطر همکاری را همواره در جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران زیاد از کشورهای دیگر داریم.

از طریق دکتر الهام به احمدی‌نژاد پیغام دادیم که انصراف دهد/ ، کدخدایی

انتخابات این بار را هم اگر از زاویه حقوقی نگاه کنیم فرقی با بقیه انتخاباتی که قبلا داشتیم، در سال های ۸۴، ۸۸ و ۹۲ فرقی ندارد ولی از زوایای اجتماعی و سیاسی قابل بررسی هست. صاحبنظران در حوزه های متفاوت ورود کردند و بحث هایی داشتند. شاید نتوان گفت انتخابات در هر مرحله ای شبیه کدام مرحله هست. هر انتخاباتی یک شاخصه های خاصی دارد که مخصوص همان دوره است و تشابه سازی انتخابات یک مرحله با مرحله دیگر سخت هست. از جهت حقوقی مسئله خاصی را نداشتیم، از جهت نگرش هایی که بود و نگرانی هایی که داشتیم چیزی شبیه انتخابات ۸۸ بود. به هر حال احساسات خیلی برانگیخته شد و هر طرفی صحبت هایی را داشت و طرفداران آن ها بحث هایی را داشتند.

س: حالت دوقطبی پیدا کرده بود.

کدخدایی: بله. حالت دوقطبی پیدا کرده بود. این اوضاع شبیه سال ۸۸ بود ولی نمی توان گفت به طور کامل چنین بود.

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، قبل از اعلام اسامی نامزدها از طریق غلامحسین الهام پیغام دادیم که احمدی‌نژاد از حضور در ان

س: بعضی از سیاسیون که زیاد در اصولگرایان هستند، از احراز و تایید صلاحیتها نقدهایی را به شورای نگهبان دارند. می گویند حساسیت فضای سیاسی باعث شد حتما دو طیف سه نفره را گزینش کنند و حتی می شد طیف های گسترده تر را داشت تا از دوقطبی خارج شویم و هم تنوع و تکثر زیاد شود. چنین چیزی را قبول دارید؟

کدخدایی: خیر. یکی دو بار این را پاسخ دادم. شورای نگهبان اصولا نگاهش سیاسی نیست. یعنی هیچگاه نگاه نمی کند چه طیفی حضور دارد و چه طیفی حضور ندارد و یا سهمی را جهت این طیف قرار دهد و سهمی را جهت طیف دیگر در نظر بگیرد. ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیتها، قانون است و آن شرایطی که در قانون وجود دارد و مستنداتی در پرونده افراد وجود دارد و نهایتا رای گیری می شود.

از طریق دکتر الهام به احمدی‌نژاد پیغام دادیم که انصراف دهد/ ، کدخدایی

عرض کردم یکی الی دو نفر از افرادی که از محترمین بودند و عضویت کردند شاید تنها یک رای جهت احراز صلاحیت نیاز داشتند، ولی نشد.

س: اسم نمی برید؟

کدخدایی: خیر. اگر آنها هم احراز صلاحیت شده است بودند مردم می دیدند که چنین دسته بندی و سهم بندی جهت جناح ها وجود ندارد.

س: در این انتخابات فرد یا افرادی بودند که صلاحیت آنها احراز نشده باشد و مشورت هایی شود و در نهایت احراز شود؟

کدخدایی: اصل مشورت ها بود. بعضی افراد صحبت می کردند و خود را مکلف می دانستند که بر توانائی های افراد گواهی دهند، ولی اعضای شورای نگهبان هم با قانون مواجه هستند؛ آن چه در قانون است و در پرونده ها است و در نهایت باید رای گیری کنند. اینکه کسی در احراز صلاحیت ها تاثیرگذار بوده باشد، نبوده است.

س: در این 6 نفر کسی نبود که احراز صلاحیت نشده باشد و بعد از مشورت دوباره صلاحیت تائید شود؟

کدخدایی: خیر.

س: شورای نگهبان هم بعد از احراز صلاحیت ها افراد را تا دوره تبلیغات و بعد آن زیرنظر دارد. به نامزدی در این دوره بخاطر بعضی حرفها تذکر داده شد؟

کدخدایی: بله. تذکر دادیم. البته بعد از آن دستگاه های دیگر هم مسئولیت دارند و دستگاه های دیگر هم این کار را انجام می دهند. از طریق دستگاه های متفاوت این کار انجام می شد. بعضی افراد به هر حال، وابستگانشان دعوت شدند و تذکر نسبت به مطالبی که وجود داشت داده شد.

در شورای نکهبان چنین امری متعارف هست. اگر چنین احساسی شود که توصیه خلافی رخ می دهد مرحله اول تذکر هست. در این نوبت هم داشتیم که به افرادی تذکر داده شوند.

س: حل شد؟

کدخدایی: به مراحل بعدی نرسید. بارها این را عرض کردیم شورای نگهبان این اختیار را دارد تا وقت رای گیری بتواند اعلام نظر کند و بعدا در خصوص صحت انتخابات می تواند ورود پیدا کند. مثل انتخابات مجلس تا زمانی که اعتبارنامه تصویب نشده است رویه این است که شورای نگهبان می تواند ورود کند و ابطال کند و این اختیارات را دارد.

س: در ریاست جمهوری هم این اختیارات را دارد؟

کدخدایی: بله. حتی در ریاست جمهوری قانون خیلی تصریح کرده است که بعد از بررسی صلاحیت ها اگر به شورای نگهبان مدارکی راجع به صلاحیت فرد برسد، می تواند تجدید نظر کرد. این را تصریح کرده است و در مجلس این صراحت را نداریم ولی در قانون انتخابات ریاست جمهوری این وجود دارد.

س: تخلفات به گفته خود شما، تعدادش زیاد بود، ولی نه به اندازه ای که به کل انتخابات خدشه وارد کند. می توانید بگویید تخلفات در چه حوزه ای بود؟

کدخدایی: در حوزه تبلیغات … معمولا حوزه پررنگ تخلفات انتخاباتی در تبلیغات هست. افراد یا خلاف واقع مطلبی را بیان می کنند و یا ممکن است صحبت هایشان متضمن توهین و افترا باشد یا مطالب غیرواقعی را مطرح می کنند. بخشی از تخلفات به روز رای گیری مربوط می شود.

آنجا عناوین متعددی را در قانون انتخابات داریم مانند تعرفه ندادن و خرید و فروش رای و خدشه دار بودن تعرفه ها یا دخالت عوامل اجرایی و عوامل نظارت در امر انتخابات یا تبلیغات بر سر صندوق ها و در شعب … اینها عناوین متعددی است که در قانون لحاظ شده است است و در هر دوره ای اینها را داریم که شدت و ضعف دارد.

هم سال ۸۸ و هم الان چنین وضعیتی را داشتیم.

س: کدام پررنگ تر بود؟

کدخدایی: در سال ۸۸ و 96 را نگوییم پررنگ بود، ولی در ۸۸ یک طرف قضیه نظر را قبول نداشت و آن فتنه ای که نباید شروع می شد، شروع شد. خوشبختانه در 96 چنین مسئله ای را نداشتیم و طرفین نظر مراجع قانونی را تمکین کردند و پذیرفتند ولی خب تخلفات وجود دارد. بخشی از این تخلفات هم اگر تاثیرگذار بر انتخابات نباشد، دیگر در مسئولیت شورای نگهبان نیست. جهت قوه قضائیه و محاکم دادگستری می رود و وقت هم ندارد. هر زمانی که پیگیری شد می توانند اعمال نظر کنند.

س: الان پیگیر هستید که به کجا رسیده است؟

کدخدایی: ما طبق قانون نباید پیگیری کنیم. طبق قانون باید فقط گزارش دهیم. به عنوان نمونه بگوییم این گزارش ها در حوزه خرید و فروش رای یا در حوزه تبلیغات غیرواقع یا در روز رأی گیری آمده هست. اینها را گزارش کرده ایم و چیزی که جهت ما ارسال شد جهت قوه قضائیه ارسال کردیم.

آن چیزی که مربوط به ما است تخلف یا جرم انتخاباتی صورت گرفته که می تواند آینده انتخابات را عوض کردن بدهد نبوده هست. نهایتا هم شورای نگهبان صحت انتخابات را اعلام کرد به این معنا است که تخلف عمده که تاثیرگذار باشد را نداشتند.

س: سقف زمانی مشخصی جهت پیگیری وجود دارد؟

کدخدایی: خیر. به عنوان نمونه در دوره هفتم مجلس گزارش هایی را جهت قوه قضائیه فرستادیم که در مجلس نهم دعوتنامه آمد که بیایید نسبت به آن گزارشی که در مجلس هفتم دادید، پیگیری کنیم. این متاسفانه در ادوار گذشته بود و وقت ندارد. این دوره با تدبیری که مدیر قوه قضائیه داشتند، ستادی را تشکیل دادند و این ستاد فعال برخورد کرد و جای شکر دارد.

س: این نگرانی ایجاد می شود که اگر وقت دار شود، همان کسانی که تخلف کردند، دوباره سمت بگیرند و در جایگاه مورد نظر بنشینند.

کدخدایی: بله این پرسشها وجود دارد. ان شاالله برخورد قوه قضائیه این گونه باشد که بتوان در مراحل آینده کسانی که متخلف بودند بازداشته شوند.

س: دو دوره از انتخابات ریاست جمهوری است که مشکل های خاص خود را دارد. به خصوص این دو دوره آمدن مدیر جمهورهای سابق به عرصه انتخابات بود. خودتان آینده نگری می کردید که بیایند؟

کدخدایی: آینده نگری که می شد. زمزمه هایی که در رسانه ها و شایعاتی که وجود داشت، با شدت و ضعف، ولی این آینده نگری می شد.

س: تلاش شد همانند آقای هاشمی که ایشان (احمدی نژاد) هم انصراف دهند؟

کدخدایی: انصراف را بله؛ چون در جایی کسی را دیدم که صحبتی کرده بود و خلاف واقعیت بود، من هم درصدد پاسخ نیستم ولی این دوره زمانی که به نتیجه رسیدیم قبل از این که اسامی را به وزارت کشور اعلام کنیم به بعضی از مردها قرار شد اطلاع دهیم از جمله ایشان که اگر می خواهند انصراف دهند. اصلا اصراری نیست.

من به آقای دکتر الهام اطلاع دادم و گفتم چنین وضعیتی است و ممکن است تا ساعات آینده نتیجه های را اعلام کنیم و نظر به ایشان مثبت نبود و می توانید اعلام کنید و ما می توانیم همانند بقیه در لیست انصرافی ها قرار دهیم. ایشان تردید داشتند و گفتند بعید است قبول کنند و دیگر پاسخی تا ساعتی که ما قرار بود اعلام کنیم، نیامد.

س: در رابطه با آقای هاشمی، واسطه پیغام آقای لاریجانی بودند؟

کدخدایی: بله، مردها لاریجانی و روحانی.

س: در تایید صلاحیت ها فشارخاصی به شورا وارد نشد؟

کدخدایی: فشار اگر به مفهوم فضای رسانه ای و عمومی باشد مطرح می شود. ولی این که کسی اصرار کند یا توصیه خاصی داشته باشد نبود، چون می دانند شورای نگهبان فشارپذیر نیست. تحت تاثیر این فشارها قرار نمی گیرد.

س: یکی از تصمیماتی که در وقت انتخابات اردیبهشت انجام شد وقت مناظرات تلویزیونی بود که ابتدا تصمیم گرفتند غیر زنده باشد. شورای نگهبان در این زمینه نظری داشت؟

کدخدایی: نظر خاصی نبود چون خیلی مرتبط با ما نبود البته دوستان صداوسیما مشورت هایی داشتند. ما هم نظرات اولیه داشتیم ولی در نهایت نظر خودشان اعمال شد.

س: نظر شما زنده بود؟

کدخدایی: فرقی نمی کرد. آن چه جهت ما مهم است این که مناظرات منجر به ایجاد کدورت زیاد نشود و منجر به شقاق تازه نشود. فضای انتخابات را ملکوک نکند. آنچه جهت ما مهم است همین بود. این که زنده یا غیرزنده باشد مهم نبود.

س: مناظرات را دیدید؟

کدخدایی: همه را ندیدم ولی بعضی را دیدم. چون نماینده در صداوسیما داشتیم. خودم همه را ندیدم چون درگیر انتخابات بودیم.

س: چطور بود؟ چقدر چارچوب های اخلاقی و سیاسی رعایت شد؟

کدخدایی: این دوره کمتر بود نسبت به ۸۸ کمتر بود ولی می توان گفت در مایه های سال ۸۸ بود. فضا را ما هم به عنوان شهروند نپسندیدیم. این که حیثیت ها را بی جهت لکه دار کنیم یا حرف هایی را بزنیم که در دقایق حضور در مناظرات اثبات و نفی آن خیلی ساده نیست و یک ادعا است.

به نظر من، اگر قرار است مناظره باشد باید روی برنامه ها و نگاه به آینده باشد و اثبات توانمندی در حوزه ای که ریاست جمهوری است باید باشد. اگر بتوان اینها را سازماندهی کرد جهت آینده شاید بتوان در این جهت هم بهتر برنامه ریزی کنیم.

س: تذکری در بین مناظرات به کسی داده نشد؟

کدخدایی: خیر. در مناظرات تذکری داده نشد.

س: چون همه در یک چارچوب اخلاقی بودند. در مرحله برگزاری انتخابات گله ای مدیر جمهور داشتند که در باره رای گیری ساعات آخر بود که اگر بیش از 12 شب ادامه پیدا می کرد ما حتی 3-2 میلیون رای مان اضافه می شد. این صحت داشت؟

کدخدایی: هر لحظه یک مشکلی را داشتیم و داریم که با دوستان وزارت کشور است و این که ساعت رای گیری تا چه زمانی هست. قانون گفته است روز جمعه است و یک روز باید باشد. تعریف یک روز در عرف و طبیعی چیست؟ در گذشته این طور بود اگر تابستان است به خاطر این که هوا در بعضی استان ها هوا گرم است و ممکن است مردم نباشند و شاید بعضی مشغول کشاورزی هستند ساعاتی را تمدید می کردند.

ساعت رای گیری ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر هست. ساعات تمدید را یک تا دو ساعت در نظر می گیرند. چند دوره ای این را حالت جهشی گذاشته بودند و وزیر کشور دو الی سه ساعت تمدید می کرد و این به ساعت ۱۲ می رسید. ۱۲ هم روز جمعه تلقی نمی شد. هر بار هم این بحث را داشتیم که به هر حال از روز جمعه بگذرد روز جمعه نیست. باید تعیین وظیفه شود.

گفتند قبل از ۱۲ افراد را داخل می کنیم و در را می بندیم. همه این ها یک وجه شبهه ناکی را در این جهت داشت. در این دوره به دوستان وزارت کشور اعلام کردیم تمدید ها به طوری باشد که ۱۲ تمام شود. تمدید را می توانستند یک ساعت یک ساعت بگذارند و ۱۰ در ها را ببندند و تا ۱۲ رای گیری شود. اعتراضاتی هم آن وقت و هم بعد از آن شد که خوشبختانه وزیر کشور همکاری کردند و پذیرفتند.

یک بار جهت هر لحظه بایداین مسئله به آخر برسد. امیدواریم هم در قانون تصریح شود و هم در آینده وزارت کشور به گونه ای آینده نگری کند که به این سقف زمانی برخورد نکنیم.

س: در آن شب صندوق های سیار آینده نگری شد؟

کدخدایی: صندوق های سیار جهت جاهایی بود که امکان رای گیری نداشتند.

س: جهت آخر شب منظورم است؟

کدخدایی: خیر. این هم که گفتید، هیچ رایی گرفته نشد به هر حال رای گرفته شد. آنهایی که در داخل شعبه بودند رای را دادند. این طور نبود که ارقامی که مردها می فرمایند صحیح باشد.

س: دو الی سه میلیون … ؟

کدخدایی: خیر، این قدری اغراق هست. گله دیگری دارید دوستان وزارت کشور و اقای مدیر جمهور خوب بود آن را هم ذکر می کردند که به علت سیستم های تازه و سامانه ی که ایجاد کردند و اینکه انتخابات با شوراها همزمان شد و در شوراها هم مشکلاتی پیش آمد، خیلی جاها تا ساعت 9 یا ده صبح رای گیری انجام نشد. مدیر جمهور باید هر دو را ببینند.

س: به این قصه برسیم که هر لحظه مسئولین انتخابات در زمینه خلا قوانین انتخابت تصریح داشتند. پارسال آخرهای سال آقا سیاست های کلی را اعلام کردند و به گفته خیلی ها حجت تمام شد که این پرسشها سروسامان گیرد. به این انتخابات نرسید. جهت انتخابات مجلس این خلأها پر می شود؟

کدخدایی: باید بگوییم امیدواریم. من خیلی پیگیر این مسئله بودم. قرار شد جلسه هماهنگی بین مجلس و دولت و شورای نگهبان باشد که امیدواریم در این هفته یا هفته بعد انجام شود و یک راهکاری را جهت جمع بندی جلسات هر سه بخش داشته باشیم.

س: اگر کمیته نیرومند تشکیل شود به نظر قانون محکمی خواهد شد.

کدخدایی: بله. وزارت کشور یک لایحه جامعی را به صورت پیش نویس آماده کرده هست. مجلس هم نظراتی دارد و ما هم نظرات کارشناسی را خواهیم داد و خیلی دخالتی نخواهیم کرد، مگر به اصل مصوبه باشد که جهت شورای نگهبان بیاد و اعلام نظر کند.

س: در سیاست های کلی چندین مورد مهم دارد ولی دو مورد که در ذهن همه مردم باقی ماند یکی راجع به عضویت هایی است که بی رویه می آید و آبروی کشور در بیرون مرزها تحت تاثیر هست. فشارهایی روی شورا می آید و وقت از شورا می گیرد. یکی هم در زمینه شفا بودن منابع مالی است.

کدخدایی: هر دو هم در سیاست های کلی مقام معظم رهبری آمده است و این به عنوان یک برنامه کلان هم مجلس و هم دولت مورد استناد قرار گیرد تا این مسئله جهت هر لحظه حل شود.

س: یک چیزی هم که به خود شورا برمی گردد در مورد تعریف رجل سیاسی است که اگر تبیین شود خیلی از فشارها از روی شورا برداشته می شود.

کدخدایی: بله. در جایی عرض کردم ولی امکان دارد تکرار این امر خالی از لطف نباشد که در سال 92 یک آئین نامه اجرایی جهت این اصل را تدوین کردیم. خیلی بحث شد. یک سالی در شورای نگهبان بحث شد. نظراتی وجود داشت ولی بعد به علت این که خیلی الزامی را احساس نمی کردیم هم علنی نشد و هم در شورا مدنظر قرار نگرفت.

اخیرا هم بعد از ابلاغ سیاست های کلی، دو جلسه در شورای نگهبان بحث شد. ولی به انتخابات اخیر نرسید که بتوان جهت انتخابات این دوره به طور نهایی بکار بگیریم ولی امیدواریم به زودی دوباره در دستور ما قرار گیرد تا ما هر چه سریعتر اعلام نظر کنیم.

س: ابعادی از آن پیش نویس را بیان نمی کنید؟

کدخدایی: خیر. شرایطی که در اصل 115 وجود دارد خیلی جزئی تر و عینی تر در آئین نامه آوردند. رجل سیاسی یا مذهبی را ملاک های عینی تر لحاظ کردند. در حوزه پرهیزگاری و مدیریت و مدبر بودن هم به همین صورت هست. من فکر می کنم اگر آن مبنای کار قرار گیرد بتواند شاخص های عینی تری را ارائه کند که مجلس بر اساس آن بتواند قانونگذاری شفافی داشته باشد.

س: چند جا تاکید کردید که در بررسی صلاحیت ها، افرادی که الان نماینده یا مدیر جمهور هستند، صلاحیت هایشان دوباره بررسی می شود.

کدخدایی: بله. قانون است.

س: یعنی در این 4 سال مسئولیت اینها به نوعی حرکات و رفتارهایشان زیرنظر است.

کدخدایی: بله. طبیعی هست. فرضی وجود دارد که اگر کسی تائید صلاحیت شده، عقلا این مطلب استصحاب می شود ولی در دوره 4 ساله اتفاقاتی رخ داده که باید آنها بررسی شود. آن اتفاقات مورد بررسی قرار می گیرد.

س: پرونده خانمی که در اصفهان رای آورد (خالقی) و بعد بر اساس مستنداتی رد صلاحیت شد الان به مجمع تشخیص رفته است؟

کدخدایی: پرونده نرفته است چون بحث کاری هست، اختلافی نیست. پرونده بسته شد ولی بعد از آن مجلس مصوبه ای گذراند که اختیارات شورای نگهبان را محدود به وقت مقرر در قانون در حوزه بررسی صلاحیت کنند. یعنی شورای نگهبان در 20 یا 50 روزی که وقت دارد اعلام نظر کند و بعد از آن شورای نگهبان به این بحث ها ورود نکند.

این را از قدیم اعضای شورای نگهبان دارای ایراد می دانستند. فرقی هم نمی کند و مربوط به دوره اخیر و زن خالقی نیست. از قدیم اعتقاد بودند نظارت شورای نگهبان یک نظارت عام و جاری است و در همه مراحل و همه دوره ای که فرد است جاری و ساری هست. جهت همین مغایر با آن اصل می دانند، این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت رفته هست. یکی دو نوبت دیگر هم داشتیم که مجمع نظر شورا را تائید کرده است.

س: از آقای ابراهیمان چه خبر؟ هنوز شورای نگهبان می آیند؟

کدخدایی: بله. هر چهارشنبه ایشان را می بینیم و از همکاران خوب ما هستند. در جلساتی که مربوط به شورای نگهبان است حضور دارند.

س: در دوره سخنگویی اختلاف نظراتی با آقای جنتی داشتند. درست است؟

کدخدایی: اختلاف نظر به مفهوم وجود کدورت نبود ولی این اختلاف نظری است که من و شما هم داریم. هر عضو شورایی ممکن است با دیگری داشته باشد. تعبیر ما این است که این اختلافات طلبگی است و خیلی مهم نیست.

س: در جایی گفته بودند اختیارات دبیر شورای نگهبان زیاد است و باید تجدید نظر شود. الان هم همین اعتقاد را دارند؟

کدخدایی: نمی دانم الان هم به این صورت است یا خیر. اختیارات دبیر براساس آئین نامه داخلی است و مسئولیتهای اجرایی است که از سوی اعضا کارهایی را انجام می دهند، اختیار دبیر غیر از اداره جلسات، در بخش های دیگر در حوزه انتخابات و اجرایی است و خیلی فکر نمی کنم زیاد باشد.

س: آیت الله جنتی می گفتند بعضی ها فکر می کنند شورای نگهبان آن 12 نفری هستند که می نشینند و من حرف آخر را می زنم و همه چشم می گویند. آن قدر بحث طلبگی داریم که بعضی مواقع به داد و بیداد می رسد.

کدخدایی: بله. گاهی اوقات ایشان نظری به من دارند و می گویند در این زمینه رای نمی دهید و می گویم خیر. می گویند مگر نظر مخالف دارید و می گویم بله و هم نظر با شما نیستم. این بحث طبیعی هست. من نظری مخالف با آقای جنتی در حوزه علمی داشته باشم.

س: الان هم رای گیری شد و ایشان دبیری شورای نگهبان را برعهده گرفتند. شما هم سخنگو هستید.

کدخدایی: بله.

س: آقای علیزاده قبلا هم پست قائم مقام داشتند؟

کدخدایی: بله. پست قائم مقامی دبیر را داریم.

س: قبلا هم بود؟ شاید به این پررنگی اعلام نمی شد.

کدخدایی: خیر. از قدیم بود. یک دوره هایی هم مرحوم زواره ای بودند و یک دوره ای من بودم و یک دوره ای اقای علیزاده بودند. 5-4 سالی می شود که آقای علیزاده هستند.

س: با دانشجویان خود صمیمی هستید؟

کدخدایی: فکر میکنم وظیفه ما این باشد و منتی بر سر کسی نیست. دانشجو قشر جوان و آینده ساز ما در کشور هستند و باید احساس راحتی نسبت به پرسشها علمی داشته باشند و گاهی هم مسئله شخصی دارند و بیان می کنند و اگر بتوانیم حل کنیم توفیقی جهت ما است.

س: آن کتری را هنوز دارید؟

کدخدایی: (می خندد) کتری را خودشان جمع کردند. بخاری آن هست.

س: ساده یا سخت نمره می دهید؟

کدخدایی: شاید سهل ممتنع هستیم. در کلاس سختگیری می کنم. نسبت به حضور دانشجو سختگیر هستیم. تکالیف را درست انجام دهند و تحقیق هایی که دارند را به درستی انجام دهند. اگر این جهت ما احراز شود گاهی اوقات نمره را می دهیم. دانشجویان الان طفل گریزپا هستند. گرفتاری های متفاوت دارند و شرمنده می شویم بتوانیم نمره خوب بدهیم.

س: عالی ترین دانشجویی که تاکنون داشتید، بود؟

کدخدایی: اسم نیاوریم و اگر اسم بیاوریم دعوا می شود و همه دم دانشکده می گویند آیا نام ما را نگفتید. دانشجویان خوبی داشتیم که بعضی از آنها به خارج از کشور رفتند و الان استاد هستند. بعضی رفتند تحصیل کردند و به کشور عزیزمان ایران بازگشتند و جذب هیات های علمی در دانشگاه های متفاوت شدند. همه اینها افراد شایسته هستند.

س: دانشگاه را زیاد دوست دارید یا کارهای اجرایی را علاقه دارید؟

کدخدایی: من تنها جایی که با پای خودم جهت کار تقاضا دادم، دانشگاه بود. بقیه جاها را از ابتدای انقلاب ما را بردند. دانشگاه تنها جایی بود که خودم رفتم و گفتم من می خواهم بیایم.

س: چه سالی ازدواج کردید؟

کدخدایی: من سال 1362 ازدواج کردم.

س: چطور آشنا شدید؟

کدخدایی: ازدواج های ما سنتی هست. موقعی که مرحوم مادرم تصمیم گرفت و پیشنهاد داد و خودش جلو رفت و گزینه های متفاوت بودند و نهایتا با خانمم ازدواج کردم.

س: یعنی از طریق مادر آشنا شدید؟

کدخدایی: بله.

س: مهریه چقدر بود؟

کدخدایی: مهریه آن چیزی که ما هر لحظه می گوییم آن وقت جهت ما سخت بود. آن وقت یک دوره تفسیر مجمع البیان بود. تفسیر المیزان را می خواستیم بگذاریم چون آن دوره چاپ نمی شد، ترسیدیم زن فردا طلب کند و ما نتوانیم.

س: خطبه عقد را چه کسی خواند؟

کدخدایی: آن وقت در دوره جنگ و گرفتاری های متفاوت پایتخت کشور عزیزمان ایران بودیم و یکی از محضرهای آن وقت و یکی از سادات آن وقت عقد را جاری کرد.

س: در کارهای منزل کمک می کنید؟

کدخدایی: اگر بتوانم کمک می کنم.

س: غذا ساختن را بلد هستید؟

کدخدایی: بله. چون سال ها دانشجو بودم و روی پای خودم ایستادم و سال های تنهایی را داشتم، غذا ساختن بلد هستم. ولی کسی غذای ما را نمی پسندد. الان با غذای تازه غذاهای ما مورد پسند نیست.

س: چند فرزند دارید؟

کدخدایی: سه فرزند دارم. فرزند اولم دختر است و ازدواج کرده است و فارغ التحصیل از دانشگاه شد.

س: نوه هم دارید؟

کدخدایی: دو نوه دارم.

س: گفتید عالی ترین تفریح شما کتاب خواندن است.

کدخدایی: بله. بعضی مواقع علاقه به کتاب داریم. به عنوان نمونه وارد حوزه ورزش هیچگاه نشدم. خیلی اهل ورزش نیستم. البته مایه تاسف است.

س: علاقه به فوتبال ندارید؟

کدخدایی: خیر.

س: مایل به دیدن فوتبال هم نیستید؟

کدخدایی: خیر. علاقه به دیدن ندارم ولی نتیجه را می شنویم و اگر خوب باشد خوشحال و اگر بد باشد ناراحت می شویم البته خیلی مهم نیست.

س: از لحاظ روحیات، خجالتی هستید یا خیر؟

کدخدایی: خجالتی نیستم ولی حرمت ها را رعایت می کنیم و در جایی که باید حرف هایم را می زنم.

س: در هر دو جناح رفیق های صمیمی دارید؟

کدخدایی: بله.

س: می توانید نام ببرید؟

کدخدایی: نام نبریم بهتر هست. اگر عضو شورای نگهبان نبودیم نام می بردیم.

س: شما الان از طرف کشور عزیزمان ایران یکی از قضات عضو دول بین المللی هستید؟

کدخدایی: بودم. تا 4 سال پیش بودم و الان نیستم. دو دوره من بودم.

س: با توجه به تجربه ای که دارید فکر می کردید شکایت کشور عزیزمان ایران جهت دو میلیارد دلار از آمریکا به جایی برسد؟

کدخدایی: من نمی خواهم اظهارنظر کنم چون پخش می شود ولی امیدواریم با دقت هایی که باید نسبت به پرونده شود به یک جمع بندی برسیم.

س: ممکن است؟

کدخدایی: بله. امکانش است ولی این که از چه راهی وارد شویم مهم است . بعضی از دعاوی بین المللی را به علت این که راه را اشتباه رفتیم نتوانستیم احقاق حق کنیم.

س: یعنی خودمان راه را اشتباه رفتیم؟

کدخدایی: بله. راه را اشتباه رفتیم و گاهی اوقات در یک جایی می توانستیم حل کنیم و این کار را نکردیم. زمانی پرونده هایی جهت یکی از وزارتخانه ها بود که با یکی از وزرا که الان مسئولیتی در دولت دارند، آن وقت خیلی اختلاف نظر داشتیم و بخشی از آن پرونده همچنان باقی مانده است.

س: کرسنت؟

کدخدایی: خیر. جهت پرونده کرسنت هم به نوعی در جای دیگر گرفتارش بودم. آن هم پیشنهاداتی داشتم و اتفاقا آن را با مدیر جمهور وقت صحبت کردیم، با معاون حقوقی صحبت کردیم. کرسنت در یک موقعی قابل حل بود. در یک بخشی از مذاکرات قابل حل بود و نشد. آن هم از جمله مسائلی بود که راه اشتباهی را رفتیم و الان به اینجا رسیدیم.

س: این قضیه «منا» را می توانستیم از قضیه دیوان بین المللی پیش برویم و نکردیم. درست است؟

کدخدایی: از طریق دیوان خیر، چون به هر حال صلاحیت دیوان به این صورت است که باید دو طرف صلاحیت دیوان را در آن دعوا بپذیرند، طبیعتا عربستان نمی پذیرد. بنابراین از طریق دیوان ممکن نیست. ولیکن شاید بتوان اهرم های فشار دیگری را داشت که از طریق اقداماتی که می توانستیم در شرکت ملل انجام دهیم. شاید بتوان از این طریق اقداماتی را انجام داد و به یک حقی برسیم.

س: چطور است که آقای دکتر کدخدایی از مجلس اصولگرای نهم رای نمی آورد کما این که آیت الله جنتی هم در مراسم تقدیر از شما گفتند جهت رای نیاوردن شما مقدمه چینی شده است بود، ولی بعد از مجلس دهم که اصولگرای صرف نبود، رای خوبی آوردید؟

کدخدایی: خیلی جهت من مهم نیست و نبود. بالاخره این اختیار را قانون اساسی به مجلس داده شد و اگر رای داد مسئولیتی بر ما بار می شود و اگر رای نداد این مسئولیت برداشته می شود. نباید متوقع از نهادهایی باشیم که اختیار به آنها می دهیم و می گوییم شما حق دارید، گزینش کنید. خیلی مهم نیست و تشخیص مجلس چنین بود.

س: بعضی می گویند رفاقت شما با آقای عارف یکی از دلایل رای آوردن شما بود.

کدخدایی: خیر. به آقای عارف ارادت داریم و ایشان انسان متدینی هستند و هر زمانی مطلبی بود پیگیری هایی که داشتیم چه از طرف ایشان و چه از طرف ما در فضای دوستانه و صمیمانه و خیراندیشانه حل شده است هست. در این حد ما با همه اعضای محترم مجلس و مردها این ارتباط را داریم.

س: گفته بودید بعد از رای آوردن شما، طیف اصلاح طلب آقای عارف را اذیت کرده بودند.

کدخدایی: من چنین حرفی نزده بودم. من گفته بودم؟

س: در جایی از شما خواندم.

کدخدایی: نمی دانم من گفتم یا خیر ولی ظاهرا صحبت هایی شد در رابطه به این مسئله و من هم در رسانه ها شنیدم که بعضی اعتراض کرده بودند. شاید ناظر بر اخباری باشد که من داشتم، در طیف های متفاوت انتظار نداشتند من رای بیاورم و اینها در جاهایی مطالبی را گفته بودند. اشاراتی را داشتم.

س: من از آیت الله جنتی می خواندم که آقای دکتر کدخدائی اصلا اهل شفارش و سفارش پذیرفتن نیست. در انتخابات هم خیلی ها دنبال سفارش گرفتن و سفارش کردن هستند، یکی از دلایل هم شاید همین بود که مجلس نهم به شما رای نداد. همین طور بود؟

کدخدایی: همین دوره هم به همین صورت بود. واقعیت این است که یک وظیفه قانونی بر عهده ما هست. اگر در پرونده ای موضوعی مطرح باشد و فردی صلاحیت نداشته باشد، این با سفارش افراد حل نمی شود. ممکن است گزارش خلافی داده باشند و آن مبنای کار ما قرار گیرد، یک فردی می آید توضیح می دهد که گزارش خلاف بوده است.

این ممکن است قابل بحث باشد ولی هنگامی که پرونده کسی روشن هست، … من مثال بزنم که مدیر مجلس ششم یک زمانی تماس گرفتند که جهت پرونده فردی بود که در جایی مشغول هست. از ایشان خیلی تعریف کردند و من به ایشان پیشنهاد کردم و گفتم جناب آقای کروبی شما به اینجا بیایید و من پرونده را در اختیار شما می گذارم و شما به عنوان شخص عادی اگر ایشان را تائید کردید به شورا می بریم و با شهادت شما، تایید می کنیم. گفتند یعنی این اندازه مسئله دارد؟ گفتم به هر حال این وضعیتی است که ما داریم.

می خواهم عرض کنم اگر اقدامی انجام می دهیم بر اساس تکالیف قانون و مستندات است و بنابراین اصولا سفارش پذیری مفهومی ندارد که بگویید در شورای نگهبان من سفارش می گیرم و کسی دیگر سفارش نمی گیرد. در این جهت هم حرف همه را می شنویم که تا جایی که امکان پذیر باشد خطای خودمان کمتر شود.

س: از طرف فامیل یا دوستان یا باجناق چطور؟

کدخدایی: باجناق که خوشبختانه من ندارم (می خندد). یک زمانی یکی از نمایندگان مجلس که بحث مسئله صلاحیت داشت در فرودگاه با تعدادی از نمایندگان نشسته بودیم و او در وصف باجناق ما صحبت کرد که باجناق شما را می شناسم و فرد خوبی است و خیلی توصیفات خوبی داشت که هر لحظه ذکر خیر شما را دارم.

صحبت های او که تمام شد گفتم من چون تنها پسر خانواده بودم مرحوم مادرم اصرارداشت دنبال خانواده ای برویم که تک دختر داشته باشد. بنابراین ما از ریشه فاقد باجناق هستیم. (می خندد)

س: حالا چه کسی بود که خود را جای باجناق شما جا زده است!

کدخدایی: بله. چنین وضعیتی هم هست.

س: کدام مجلس را موفق تر می بینید؟

کدخدایی: ارزیابی مجالس شاید جهت بعضی افراد تلقی خوبی نباشد. این که بخواهم ملاک قرار دهم. ولی می توانم بگویم مجلس ششم مجلس خوبی نبود که مصالح عالی نظام را در نظر نمی گرفت. بقیه مجالس شدت و ضعف هایی را داشتند.

س: قضیه مخالفت شورای نگهبان با بخشی از برنامه ششم ماده 38 که سقف حقوق های مدیران را مشخص می کرد، چه بود؟

کدخدایی: خیلی از پرسشها را فراموش کردم چون آن وقت شرح زیادی داشت. ولی محور بحث این بود که جدای اینکه چه کسی چه میزانی از حقوق را به او تخصیص داده شده است می دهند، افرادی که در مشاغل متفاوت هستند، تخصص های متعددی دارند و بر حسب نوع تخصصی که دارند نمی توان گفت میزان ثابت بگیرید.

مثلا یک کارمند راحت اداری که کارش از جهت اهمیت خیلی زیاد نباشد با یک دکتر متخصص یا متخصص فنی در حوزه های نفت و هوافضا با هم تفاوت دارد. ملاک هایی که در آنجا آورده بودند ملاک هایی بود که این اوضاع را نزدیک به هم می کرد و حتی این تفاوت را از بین می برد.

ایراد شواری نگهبان این بود که باید معیارهایی را قائل شوید که به صورت جدی بین یک کار راحت با یک کار تخصصی تمییز قائل شود و این تمییز باید به گونه ای باشد که این تفاوت خود را نشان دهد، یعنی اهمیت کار متخصص را نشان دهد. مبنای ایراد شورای نگهبان این بود.

سر و صدایی هم بیرون مطرح شد که رقم حقوق ها 20 میلیون شده است است و …اینها هیچ ارتباطی به شورای نگهبان ندارد. ما مبنا را کار داریم و اگر مبنا درست شود این که عدد حقوق یک ریال است یا 100 میلیون فرقی ندارد.

س: اعضای شورا چقدر حقوق می گیرند؟

کدخدایی: تفاوت دارد و بر اساس سابقه کار و معمولا ترتیبات و ردیف هایی وجود دارد. ولی تفاوت ها سرسام آور نیست. نجومی نیست. آنهایی که دانشگاهی هستند حقوق دانشگاه را می گیریم و مبلغی را شورا کارانه می دهد. آنهایی که از جای دیگری نمی گیرند شورا یک حقوقی را در نظر می گیرد که بر اساس معیارهای شرکت امور استخدامی هست. ردیف ها و ترتیب هایی دارند که بر اساس آن پرداخت می کنند.

س: حداکثر را می دانید؟

کدخدایی: فکر نمی کنم زیاد از 7 تومان باشد.

س: گزارش دیوان محاسبات راجع به حقوق های نجومی را گوش کردید

کدخدایی: کامل گوش نکردم، ولی هم خلاصه را دیدم و هم با مدیر دیوان محاسبات صحبت کردم.

س: قانع کننده بود؟

کدخدایی: به هر حال آنها هم یک معاذیری دارند و توضیحاتی را مطرح کرده بودند، چون ما نتوانستیم یک نظام حقوق اداری را جهت کشور تعریف کنیم، هر لحظه پیوندی عمل کرده ایم. یعنی هر سازمانی جهت این که امتیازی بدهد در جایی حقوق را اضافه کرده است و این امر موقت بوده ولی ثابت شده است است.

یک جایی به عنوان نمونه وزارت منزل ای منبع درامدی بهتری دارد آنجا اضافه کرده و در جایی که کمتر دارند کمتر داده هست. این مسئله را باید حل کنیم که بتوانیم فرارها یا پنهان کاری هایی که صورت می گیرد حل شود.

س: یعنی یک قانون درست و حسابی نداریم؟

کدخدایی: قانونی که همه نیازها را در نظر بگیرد. تخصص و نیازهای افراد و نیازهای انسانی و اولیه را در نظر بگیرد. ولی متاسفانه نیست.

س: فکر کنم اراده ای جهت این کار وجود ندارد. در نوشتن قانون مطلبی نداریم.

کدخدایی: به هر حال شرکت هایی که بودجه ندارند نمی توانند پیشقدم شوند. جهت چه پیشقدم شوند؟ پول ندارند به کارکنان بدهند. شرکت هایی که درامد اختصاصی دارند خیلی توجه نمی کنند چون جلوی کار آنها گرفته می شود.

س: شما یک حقوقدان عضو حوزه بین الملل آشنا شده است هستید از برجام با توجه به عهدشکنی های امریکا چیزی باقی می ماند؟

کدخدایی: به هر حال برجام پذیرفته شد. آن وقت که در حال مذاکره بودیم نظراتی داشتم و مصاحبه هایی داشتم و مطالب را بیان کردیم. ولی توصیه سیاسی در واکنش‌ها سیاسی امریکا وجود دارد که این بدعهدی را همواره داشته اند. در قرارداد الجزایر هم چنین کردند. آنجا هم به اندازه کافی بدعهدی کردند.

سایر معاهدات و توافقات مگر اینطور نیست؟ معمولا امریکایی ها خود را فقط می بینند. دو نمونه ای که در حوزه بین الملل اتفاق افتاد یکی دیوان بین الملل کیفری بود که فکر می کنم دولت کلینتون پذیرفته بود و دولت بوش به آسانی امضایش را بعد گرفت. یعنی مبنای امور بین الملل را خودشان می دانند حتی در جایی که بقیه کشورها آمدند.

یکی هم موافقتنامه پاریس است که در دولت قبل اوباما پذیرفته شد و ترامپ امضا را بعد گرفت. امریکایی ها هر لحظه روش و منشی دارند که معیار حق و باطل را خودشان قرار می دهند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم امریکا در مسیر درستی حرکت کند. این بدعهدی جزو ذات امریکا شده است است.

ما باید چشم خود را باز کنیم و تدابیری را حتما آینده نگری کنیم و کارها حقوقی را از قبل انجام دهیم و هر گاه به بدعهدی امریکا رسیدیم بتوانیم و دستمان پر باشد تا مقابله خوبی داشته باشیم و احقاق حق کنیم. گاهی در این بخش ضعف هایی داریم. یعنی اعتماد بیش از اندازه به طرف برابر داریم. از این طرف کلاهی بر سرمان می رود و زمانی که بخواهیم احقاق حق کنیم هم نمی توانیم.

س: به لحاظ حقوق بین الملل تیم مذاکره کننده از همه اساتید حقوق بین الملل استفاده کرد؟

کدخدایی: تلاش داشتند این کار را بکنند. بخشی از دوستان و همکاران ما در دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران این همکاری را داشتند و شاید همه نبودند. وزارت خارجه جلساتی که من می شنیدم گذاشته است غالب افراد را دعوت می کرد. مهم این است که تا چه اندازه بتوانند این نظرات را به صورت کاربردی در مناظرات و در متن معاهدات عملیاتی کنند.

س: یک چیزی در وقت انتخابات از مرحوم آیت الله هاشمی بیرون آمده بود که علت رد صلاحیت من حضور وزیر اطلاعات وقت در جلسه شورای نگهبان بود که همان وقت هم رد کردید.

کدخدایی: بله، چند بار به این پاسخ دادم. اصلا این طور نبود. ما در همه ادوار از دستگاه های اطلاعاتی پرسش می کنیم. گاهی کارشناسان می آیند و گاهی وزیر می آید. من یک بار جهت این که خیال مردها راحت شود گفتم که اصلا قبل از اینکه وزیر بیاید نظر شورای نگهبان شکل گرفته بود و وزیر اطلاعات وقت هم که امد، اطلاعات کلی اطراف پرسشها پیرامونی و حوزه بین الملل ارائه کرد و اصلا ورود جزئی در این زمینه نداشت ولی تصمیم شورا از قبل اتخاذ شده است بود.

س: در مورد توتال ابراز نظر کردید که شورا نمی تواند ورود کند؛ درست است؟

کدخدایی: پرسش کردند که آیا توتال به مجلس و شورای نگهبان می آید؟ عرض کردم بر اساس تفسیری که شورای نگهبان دارد توتال از جمله قراردادهایی نیست که به مجلس به صورت اتومات بیاید و بعد به شورا بیاید، ولی مجلس از باب نظارت می تواند ورود و اعلام نظر کند.

س: اگر اعلام نظر کند شورا می آید؟

کدخدایی: اگر بخواهد اعلام نظر نظارتی کند خیر. ولی گاهی اوقات ممکن است تصمیم مجلس این باشد که توتال در مجلس تصویب شود. یعنی تقنینی تصمیم گرفته شود، در مورد ترکسل چنین اتفاقی رخ داد. ترکسل قراردادش منعقد شد و مجلس هفتم اعتراض داشت و نهایتا دولت را مجبور کرد ترکسل را در مجلس به عنوان موافقتنامه اعلام نظر شود که شورای نگهبان هم اعمال نظر کرد.

س: موافقت نامه پاریس چطور؟

کدخدایی: بله، آمده هست؛ چون به عنوان موافقت نامه بین المللی است و یک دور جهت ما آمد چون آنجا اشاره ای به پیوست ها شد و پیوست ها ضمیمه نبود و اعضا ایراد شکلی گرفتند و گفتند تا زمانی که این پیوست ها نباشد ما نمی توانیم اعلام نظر کنیم. به مجلس اعاده شد و مقرر شد پیوست ها ضمیمه شود و جهت ما ارسال کنند و هنوز بازنگشته هست. بازگردد اعلام نظر می کنیم.

س: در قضیه قانون مواد مخدر که از بین بردن اعدام است ابراز نظری داشتید؟

کدخدایی: خیر چون نمی دانیم چه چیزی است و چه چیزی تصویب می شود. منتظر هستیم مصوبه بیاید بعد اعلام نظر می کنیم.

س: شورا فعلا نظر خاصی ندارد؟

کدخدایی: خیر. نمی تواند اعلام نظر کند.

س: در مورد انتخابات شورای اسلامی شهر و دِه هم صحبتی شده است بود که از مجلسی ها می گفتند دوست داریم نظارت را بر اساس قانون انتخابات به شورای نگهبان دهند، شورا این را استقبال می کند؟

کدخدایی: استقبال نمی کنیم، چون یکی دو بار آمده و چند نوبت دوستان مجلس مشورت کردند. از جهت قانونی اعضای شورای نگهبان معتقدند اصل 99 در برگیرنده انتخابات شورای اسلامی شهر و دِه نیست. بنابراین آنجا حصری بوده و این نیامده امکان ورود از جهت قانونی نیست و از جهت اجرایی هم جهت ما سخت هست. اگر بخواهیم شوراها را نظارت کنیم باید جمعیتی بیش از آنچه الان جهت انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری داریم تجهیز کنیم.

همین دوره نزدیک 300 هزار نفر در انتخابات شوراها عضویت کردند. این تعداد را چطور رصد و نظارت کنیم؟ با این امکاناتی که داریم، نمی توانیم. در مجلس الان نگاه دوگانه ای است و عده ای معتقدند به شورا بیاید و عده ای معتقدند نیاید. باز هم منتظر می مانیم بیاید و بعد شورای نگهبان اعلام نظر کند ولی پیشنهاد من به دوستان مجلس این است که اگر شرکت ثابت جهت نظارت بر انتخابات شوراها داشته باشیم و مجلس تصویب کند دربرگیرنده همه قوا کشور هم باشد بهتر می تواند نیازهای انتخاباتی شوراها را برطرف کند.

س: سازمانی متشکل از چه بخشهایی؟

کدخدایی: می تواند از سه قوا باشد و دائمی باشد و سازوکار دائمی جهت نظارت داشته باشد. این می تواند مشابه شورای نگهبان در حوزه انتخابات شورای اسلامی شهر و دِه باشد. مجلس می تواند این را تصویب کند و این اختیار را دارد.

س: بار مالی ندارد؟

کدخدایی: در قالب لایحه بیاید؛ مشکلی نیست. یا منبع مالی را تامین کنند.

س: نقدهایی را دارند که می گویند بعضی نمایندگان مجلس تند موضع گیری می کنند که در زمینه حصر و در زمینه های دیگر هم موضع گیری می کنند و در نهایت تائید صلاحیت می شوند. بخاطر رابطه است که این اتفاق می افتد؟

کدخدایی: خیر. واقعیت این است که در نهایت همان رای گیری (اعضای شورا) هست؛ حالا به هر دلیلی که مردها رای می دهند. البته انتخابات مجلس تازه را من نبودم ولی به هر دلیلی رای دادند و تائید شده است هست. ممکن است کسان دیگری اگر می بودند صلاحیت ها جور دیگری تفسیر و عمل می شد. راه دیگری ندارد. شورای نگهبان همان طور که اگر کسی صلاحیتش احراز نشود نمی تواند آن را اعلام کند، کسی که صلاحیتش احراز می شود را هم نمی تواند اعلام نکند.

س: شما عضو شورای عالی حل اختلاف قوا هستید. ظاهرا روابط حسنه است و ارجاعی ندارید.

کدخدایی: بخشی از آن کارها هست. چون تنظیم روابط قوای سه گانه هم در بند 110 آمده هست، جلسات تشکیل می شود. باید راهکارهایی را دنبال کنیم که اصطکاک ها کمتر شود. مشکلاتی که ممکن است در قانون اساسی وجود داشته باشد، اختلاف برداشت هایی که وجود دارد را مطالعه می کنیم و نظر کارشناسی را به مقام معظم رهبری می دهیم.

س: مجلسی ها معتقدند برنامه ششم اجرا نمی شود. دولت می گوید اجرا می شود. در هیات بررسی نکردید؟

کدخدایی: هنوز نیامده هست. این به طرح دعوا از طرف یکی از سران قوا موکول می شود. هنوز چیزی اعلام نشده هست. قطعا اگر یک وقت مجلس از رهبری تقاضا کند ارجاع می شود و بررسی می شود.

س: طبق قانون الان آقای لاریجانی ابلاغ کرده است؟

کدخدایی: بله. آن قانون است و آقای مدیر جمهور هم ابلاغ کردند. باید اجرا شود و در عمل، نمایندگان معتقدند اجرا نمی شود.

س: با دوربین ما به یکی از این محله ها بروید. یا بین کودکان کار، یا آسایشگاه جانبازان یا یکی از محله های محروم پایتخت کشور عزیزمان ایران بروید.

کدخدایی: هر سه را حاضریم برویم. آسایشگاه جانبازان را به خاطر قولی که زمانی دادم، انجام می دهم.

س: برنامه با «دستخط» شما تمام می شود.

کدخدایی:

«بسم الله الرحمن الرحیم

افوض امری الی الله ان الله بصیر باالعباد. توفیق نصیب بنده حقیر شد تا ساعاتی چند به بیان سوابق و خاطرات پرداخته شود. نمی دانم چه ارزشی دارد این گفتن ها، انچه می ماند فعل درست است و گفتار صحیح! وقت ها می گذرند و رنگ موی به سپیدی سوق می یابد و اینها نشانه ای جهت رفتن است که ماموریت همه انسان ها هست. ماندن در برابر رفتن! تخصیص داده شده است به او دارد که هوالباقی. زنگ ها هر لحظه به صدا در امده اند ولی چه گوش هایی که شنوا نیستند. اگر از مبدا خبری نداریم مقصد را می شناسیم بعد باید خود را آماده سازیم. اگر نمی دانیم آمدن مان بهر چه بود ولی رفتن را خوب می دانیم و مقصد را نیک می شناسیم و چه خوش بود آن وقت که در مقصد استقبال خوبی به عمل آید.

آنگاه که کوچک و بزرگ و زن و مرد و پیر و جوان با کارنامه عمل ارزیابی می شوند و امید ان که کارنامه ای سفید و مثبت در اختیار باشد تا نزد ساکنین آن دیار خجالت زده و شرمسار نگردیم».

واژه های کلیدی: قانون | قانونی | نگهبان | انتخابات | رد صلاحیت | قانون اساسی | انتخابات مجلس | انتخابات شوراها | انتخابات ریاست جمهوری | انتخابات شورای اسلامی

نویسنده : getblogs